måndag 16 juni 2014

Galatea satsar och utökar kapaciteten för Sigtuna Brygghus & St. Eriks Bryggeri



På Sigtuna Brygghus utanför Stockholm pågår en satsning för att fyrdubbla bryggkapaciteten. Det sker både för att tillgodose den svenska marknaden samt för en planerad internationell expansion. Som ett led i arbetet genomför nu även Sigtuna Brygghus en uppdatering av sin design och byter till nya ölflaskor.

Sigtuna Brygghus är agerar stor bryggeri under Galatea och lagom till midsommar sker en komplett uppdatering av bryggeriets design. Flaskorna från Sigtuna Brygghus får därmed nya etiketter och blir kortare och bredare. Syftet med designen är att stödja en framtida internationell satsning samt att ge bryggteamet utrymme på flaskorna för att kunna göra sina öl mer personliga.
– Efter nästan tio år på marknaden var har vi valt att uppdatera utseendet för Sigtuna Brygghus, säger Marcus Friari som är Brand Manager för svenska varumärken på Galatea. Den nya designen är skapad för att fungera både på hemmaplan och på våra exportmarknader.
Idag delar Sigtuna Brygghus och S:t Eriks Bryggeri på en anläggning som klarar av 3 000 liter per bryggning. För att maximera den totala kapaciteten hos bryggverket pågår en succesiv utbyggnad genom en investering på tio miljoner kronor ifrån huvudägaren Galatea. Expansionen sker genom allt från nya lagringstankar till en ny tappningslinje. När hela utbyggnaden är klar inom tre år kommer kapaciteten att öka från dagens cirka 1,5 miljoner liter per år till 5 miljoner liter. 
 
Kraft Öl - Ölnyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar