fredag 22 juni 2012

Välsmakande öl i goda vänners lag viktigare än midsommarstång?

En undersökning av Spendrups:

Välsmakande öl i goda vänners lag viktigare än midsommarstång - Alkoholhalten mindre viktig när svenskarna väljer sommarölet

På sommaren kopplar vi gärna av med en god, kall öl och på midsommar tycker en av fem att ölet är viktigt, till och med viktigare än själva midsommarstången. När sommarölet väljs är det smaken och fylligheten som är viktig, endast två procent uppger att en hög alkoholhalt spelar stor roll. Detta visar en undersökning gjord av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Spendrups.
Med midsommar runt knuten frågade Spendrups 1000 svenskarna vad som är viktigast för att det ska bli en lyckad midsommarafton. En dryg femtedel (22 procent) svarade att öl är en av de viktigaste ingredienserna, till och med mer betydelsefullt än själva midsommarstången som 14 procent tycker är viktig. Allra mest njuter unga i åldern 18 och 34 av ölet. Bland äldre är trevligt umgänge och vackert väder tillsammans med färskpotatis och sill det som gör ett lyckat midsommarfirande.
Hur vill vi svenskar då ha vårt öl på sommaren? Ett öl är som allra godast när det dricks i goda vänners lag visar undersökningen. För att det ska falla svenskarna på läppen är det viktigt att det både smakar bra och är väl kylt. Fylligheten är betydelsefull och det får absolut inte vara blaskigt. Bara två procent av de tillfrågade tycker att en hög alkoholhalt är viktigt när de väljer sitt sommaröl.
Vad pratar vi om när vi möts över en öl? Jo vi skvallrar gärna och pratar om vänner, jobbet/studierna och familjen. Det händer också rätt ofta att vi diskuterar idéer och framtidsplaner.
-          Öl och en trevlig stund tillsammans med kära vänner och familj, det är verkligen sinnebilden för en skön och avslappnad sommardag. På midsommarbordet ställer jag själv gärna fram en fyllig öl och det är kul att veta att det verkar uppskattas runt om i landet, säger Caroline Ekman, informationsdirektör Spendrups, på vars midsommarbord mellanölet Spendrups Bryggeri Bistro Lager har sin givna plats.
För mer information och möjlighet att ta del av hela undersökningen vänligen kontakta:
Caroline Ekman, informationsdirektör Spendrups, telefon: 0701-82 78 30, mail: caroline.ekman@spendrups.se
Viktigast på midsommar (flera alternativ var möjliga att markera)
1.      Umgänget (75%)
2.      Vädret (70%)
3.      Färskpotatis (60%)
4.      Sill (48%)
5.      Jordgubbstårta (26%)
6.      Öl (22%)
7.      Blommor (22%)
8.      Nubbe (18%)
9.      Midsommarstång (14%)
Sommartid dricker svenskarna helst (flera alternativ var möjliga att markera)
Öl (47%)
 Vin (45%)
 Kaffe (45%)
Kolsyrat vatten (42%)
Läsk (23%)
Cider (23%)
Juice (21%)
Drinkar (21%)
Te (14%)
Annat (23%)
Tio i topp: Vad pratar vi helst om över en öl?
Vänskapsrelationer
Idéer/framtidsplaner
Skvaller
Jobbet/studierna
Familjen
Mat och dryck
Världspolitiken
Kärleksrelationer
Sport
Vädret
Topplista: När är en öl som allra godast ?
I vänners lag
Till middag på restarang
Vid bardisken på puben
Efter fysisk aktivitet (ex. gräsklippning eller sport)
På after work
I hängmattan
Vid musikevenemang/konserter
I samband med sportevent
Annat
När du dricker öl sommartid, vad är viktigt när det gäller din öl då? (flera alternativ var möjliga att markera)
Att den smakar bra (60%)
Att den är väl kyld (56%)
Att den inte är blaskig (25%)
Att den är fyllig (18%)
Att den är min favoritöl (14%)
Att den är väl kolsyrad (8%)
Att den har en låg beska (7%)
Att den är billig (6%)
Att den har rätt varumärke (6%)
Att den har ett perfekt skum (6%)
Att den har en hög beska (5%)
Att den har en låg alkoholhalt (4%)
Att den är tappad från fat (4%)
Att den är ekologisk (3%)
Att den har låg kalorihalt (3%)
Att den är en specialöl (2%)
Att den har en hög alkoholhalt (2%)
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Spendrups bryggeri. Undersökningen är genomförd under perioden 1-4 juni 2012 via YouGov Sveriges Internetpanel. Internetpanelen består av för-rekryterade personer som vill delta i undersökningar från YouGov, en så kallad accesspanel.
Urval/omfattning
Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18 år och äldre i Sverige. En inbjudan till undersökningen har skickats ut via e-mail till personer som uppfyller beskrivningen. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Totalt har 1009 personer genomfört undersökningen.

Mvh
Kraft Öl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar