måndag 8 oktober 2012

Kraft Öl - Ingen druvskörd för Blaxsta och Gute Vin

 

För två av Sveriges tongivande vingårdar, Blaxsta och Gute Vin, är årets vinskörd lika med katastrof.

– Årets Merlotskörd kan jag lika gärna käka upp, säger Göran Amnegård på Blaxsta vin till WOW News.

Den kalla våren och sommarens svala temperaturer har nu visat sig vara förödande för svenska vinproducenter. Det blev aldrig någon riktigt räddande höstvärme och därför heller ingen mognad på druvorna i många svenska vingårdar. Allra värsta har Gute Vingård på Gotland och Blaxsta utanför Flen drabbats.
– Det är första gången på elva år som det inte blir någon skörd. Men det är surt likt förbannat. Druvorna har samma status nu som de normalt har under första veckan i augusti, säger Göran Amnegård på Blaxsta till WOW News och fortsätter:
– Jag kan möjligen skörda mellan 40 och 50 kilo Merlotdruvor, men vad är det, 20 kilo must? Jag kan lika gärna käka upp druvorna.
Även på Gotland ställde den kalla våren till det rejält.
– Året är det sämsta hittills för oss. Sen blomning med störningar av regn vilket gav glesa klasar. Även lite mjöldagg fast vädret inte varit typiskt för detta. Vi ligger ungefär tre veckor sent och jag tror inte vi kommer att göra vin i normal mening. Möjligen blir det sprit eller vinäger av vinet, säger Lauri Pappinen.
Det innebär att Sverige står utan vin från dessa två vingårdar och framför allt, ett stort ekonomiskt tapp för producenterna.
– Det är ett jättestort ekonomiskt avbräck. Här har man gått och köpt fem mil tråd för uppbindning, och så blir det så här. Men kännbart blir det först om något år, då vinerna skulle börja säljas.
Men trots katastrofåret 2012 ser de båda framåt.
– Jag får glädjas åt de elva riktigt bra årgångarna jag har bakom mig, säger Göran Amnegård.
Och Lauri Pappinen är inne på samma spår:
– Vi har skördat i nio år under normala villkor, så någon gång måste det hända, avslutar han till WOW News.

Vi uppdagar detta då det är en tråkig händelse för dryckes Sverige och säger till alla vinproducenter i Sverige, kämpa på!
Kraft Öl
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar